Forside | KN Tagdækning - Danmarks bedste til tagpap

Fra ’tog’-nørder til ’tag’-nørder

Historien om den gamle stationsbygning

 

Én ting er, at have det rette hold, en anden ting er at have de rette omgivelser og faciliteter.

 

Vi er så privilegerede at have til huse i den gamle, charmerende stationsbygning i Humlum, der engang var arbejdsplads for mange kvindelige og mandlige ’tog’-nørder.

 

Derfor tøvede vi ikke med at slå til, dengang stationsbygningen blev ledig. Efter i mange år at have været brugt som privatbolig gennemrestaurerede vi den tilbage i 2000. Stadig med respekt for de gamle detaljer.

 

I dag er stationen igen en travl ’banegård’ og arbejdsplads for mange mandlige og kvindelige ’tag’-nørder.

 

Lad os kigge længere tilbage

For at få et indblik i dagligdagen på stationsbygningen som den oprindeligt var tiltænkt, kan den gamle stationsleder, Marius Nielsen fortælle, hvordan dagene løb af stablen.

 

”Stationen var i mange år byens største arbejdsplads. Der var foruden Stationsforstanderen, én assistent, to portører og en ekstra arbejder, plus dem ved kolonnen, der skulle holde spor og arealer i orden. Der var jo 7 vogterhuse mellem Struer og Oddesund. Konerne passede leddene, mens mændene arbejdede på banen. Dengang var signalerne oplyst af olielamper. Der måtte en mand ud før det blev mørkt for at hejse lamperne op i signalmasterne, og ud igen for at få dem ned om morgenen og få dem ind til rensning, så de var klar til næste nat.

 

 

Der var meget arbejde på stationen dengang

Svin og kreaturer til slagtning eller salg blev sendt med banen. Ude ved ladepladserne var der folde eller båse dyrene kunne være i, indtil de skulle af sted. Hvert forår kom der også en hel del ungkreaturer og heste, som skulle græsse nede i Sundkjær. De skulle jo så hjem igen om efteråret. Det gav en masse arbejde, men også sommetider en ekstra skilling.

 

Med banen blev der også sendt en masse andet gods. Blandt andet havde vi en aften i hver uge smør i driller fra Humlum og Nr. Nissum mejerier. Der kunne godt være op til 100 driller, der skulle løftes op fra perronen og ind i godsvogne, så man kunne nemt få sin sag for den aften.

 

Første maj og november havde vi skiftedagsgods; skabe og kommoder. Perronen kunne på de dage være fyldt fra ende til anden.

 

I mange år var der fast fragtkørsel fra Humlum til Nr. Nissum og Remmerstrand. Tre dage i ugen. Tit måtte der køres ekstra ture, så meget gods var der.  

Folk venter på Humlum Station

 

Vi havde en masse gods til Gymnasiet og Højskolen i Nr. Nissum. Samtidig var der jo også Posthus på Stationen med 2 landposte, senere 3. Det var på cykel dengang, så det kunne godt være en drøj tur.

 

Vi havde også en lang arbejdsdag på Stationen. Vi mødte kl. 5 og var først færdige kl. 22. Søn- og helligdage først kl. 1 om natten, man havde så nogle fritimer ind imellem – 4 fridage om måneden 3 søgnedage og 1 helligdag.

 

Moderniseret efter krigen

Efter krigen og besættelsen blev stationen moderniseret og udvidet. Der kom nye signalposter, da de gamle var blevet ødelagte under krigen. Dengang skulle Humlum St. sørge for, at der var låst og klar på Oddesundbroen, før et tog kunne få lov til at passere Humlum. Man sagde dengang, at Humlum St. aldrig kunne lukkes på grund af sikkerheden med broen. Men tiden har jo bragt så meget nyt inden for automatik, så en dag kom turen også til Humlum og det var med vemod, jeg drejede nøglen om for sidste gang.

 

En epoke var forbi og en fast arbejdsplads var nu blevet til et trinbræt. Men navnet Humlum har vi da endnu, og det er et navn, de ikke har andre steder.”

 

Dagen i dag passerer togene stadig forbi stationsbygningen op til flere gange om dagen. Nu med passagerer mellem Struer og Thisted og nu med stop 50 meter længere nede af skinnerne.

 

Materiale om bygningen frembragt med hjælp fra Struer Museum. Udtalelse fra Marius Nielsen fra december 1992.

 

Ansatte på stationen.

 

 

Den nyanlagte stationshave i Humlum

 

I lang tid havde det bevoksede og buskadsfyldte område ligget ubrugt hen. Så meget plads, som ingen gjorde brug af eller lagde mærke til.

 

Kirsten og Kaj Nygaard grundlagde i 1976 firmaet KN Tagdækning, som har til huse i stationsbygningen, der grænser op til haven. De havde i mange år tænkt, at de ville udnytte haven og øjnede samtidig muligheden for at give tilbage til byen, som har givet så meget til dem. I 2016, samme år som firmaets 40-års jubilæum, blev tankerne realiseret.

 

Planerne med haven var, at skabe et samlingspunkt for byen. Et værested for alle, der bor i byen, og for folk, der kommer forbi. Visionen for haven er, at den lægger op til samtale, afslapning, ro, fordybelse, sang og musik – leg og liv.

 

I rosenhaven kan man sidde og nyde roserne, måske læse en bog, mens tingstedet inviterer byens borgere til at få afklaret ting og sager i plenum.

 

Den første ring med aberne. Tingstedet. Plads til at indtage madpakken.

Om sommeren, når havemøblerne er ude, kan hele familien nyde de medbragte madpakker – eller måske isen, som kan købes i Super Spar lige over for. Når solen er fremme, er bænkene på skinnerne ideelle til at slikke sol – eller tage en lur. 

 

For enden af haven sidder tre aber på en bænk og nyder udsynet. Skulpturen i bronze havde Kirsten og Kaj Nygaard med hjem fra en tur til New York. De syntes godt om den og tænkte, den ville gøre sig perfekt i den nye have. Skulpturen er af kunstneren Nardini. Intentionen er, at aberne i fremtiden skal have selskab af flere flotte kunstværker.

 

Som prikken over i’et står digtet ’Træet’, skrevet af den lokale Humlum-boer Karen Pedersen, for enden af haven og kæder hele haven sammen.

 

 


 

Den anden ring med bænke. Mobile liggestole på gamle skinner. Stationshaven oppefra.